luni, 13 iulie 2009

Un model de analiză pe tema asfaltării drumului de la Crâng

Preambul

Orice dezbatere pe tema asfaltării drumului de la Crâng trebuie să aibă în vedere, după părerea mea, două direcții: cea privind legalitatea demersului și consecințele ce decurg de aici și cea privind oportunitatea sa, de asemenea cu consecințele de rigoare.

Restul sunt discuții de dragul discuțiilor. Adică ne băgăm în seamă ca să nu zică lumea că nu avem și noi o părere.

I. Legalitatea

Din punct de vedere al legalității, orice analiză obiectivă ar trebui să pornească de la cadrul legal. Există câteva legi care reglementează acest domeniu al drumurilor și al lucrărilor de modernizare sau de întreținere. În primul rând există o lege care ne spune exact ce înseamnă un drum și care sunt componentele sale. Pe lângă legea drumurilor mai există o serie de normative emise de Ministerul Transporturilor care definesc, din punct de vedere tehnic, lucrările ce se efectuează pe un drum, fie că este vorba de lucrări de modernizare și reabilitare, fie că este vorba doar de întreținere. În al treilea rând există și Legea nr. 50/ 1991 privind autorizarea executării construcțiilor.

După ce studiem aceste acte normative, eventual și niște cazuri similare ca să vedem cum s-a procedat, mergem mai departe.

Contestatarii susțin că pe drumul de la Crâng s-au executat lucrări de modernizare, fără autorizațiile de rigoare. Ceilalți se justifică spunând că n-a fost vorba de o modernizare sau reabilitare ci doar de lucrări de întreținere, caz în care, conform legii nu ar fi nevoie de nici o autorizație.
Varianta în care contestatarii au dreptate: s-a încălcat legea autorizării lucrărilor de construcții. Pentru aceasta sunt prevăzute sancțiuni contravenționale, respectiv amendă. The End. (adică Sfârșit)

Varianta în care ceilalți au dreptate: conform legii, lucrările de întreținere se execută fără să fie nevoie de acordul instituțiilor de reglementare. The End. (adică Sfârșit)

Discuțiile legate de cine a dat comanda, dacă lucrările s-au plătit ori s-au făcut prin muncă voluntară, intră la un alt capitol.

II Oportunitatea

Trăim într- o țară în care drumurile sunt pline de gropi și nimeni nu le acoperă nici măcar cu o lingură de asfalt. Trăim într-o țară în care șoferii pierd ore întregi în ambuteiaje din cauza șoselelor proaste. Trăim într-o țară în care recordul național la construit autostrăzi este de 5 kilometri în patru ani.

În aceste condiții:

a. Ce credeți că vor spune cei care folosesc drumul de la Crâng, despre această poveste?

b. Cum credeți că-l privesc ei pe cel care le-a asfaltat drumul, pe banii săi ? Dar pe cei care îl contestă?

c. Cât de mult credeți că le pasă de faptul că nu s-au respectat (dacă nu s-au respectat) niște proceduri birocratice, într-o țară în care nimeni, începând cu președintele, nu respectă legea decât dacă îi convine?

Este clar pentru toată lumea că asfaltul a fost turnat cu ocazia vizitei lui Mircea Geoană la Crâng. Beneficiarii sunt, în primul rând, cei care circulă zilnic pe acest traseu și care, înainte își rupeau mașinile din cauza gropilor.

De asemenea, ar fi o ipocrizie să credem că alții nu ar fi procedat la fel într-o situație similară.

De exemplu, în aceiași perioadă, la Bistrița Năsăud, a fost asfaltată o porțiune de drum pe care trebuia să meargă președintele Traian Băsescu, venit în vizită. Lucrarea s-a executat din ordinul deputatului PD-L Ioan Olteanu. Întrebat de ziariști, el a motivat că după vizita cu pricina, oricum drumul va rămâne în folosința cetățenilor.


3 comentarii:

  1. Esti amuzant in dorinta ta de a lua partea lui MOP. O singura intrebare: de ce nu se fac astfel de reabilitari in toata Vrancea? De ce, in spatele unui asa zis interes public, folosit numai atunci cand e nevoie (in Focsani, unde strazile sunt rupte in bucati, nu exsita un interes public? Ai observat, sper, ca bucata de drum asfaltata vara trecuta a inceput sa aiba gropi.), nu se dau explicatii adevarate, cu cifre si cu norme legale? Si, inca o data, te rog sa nu mai arunci fumigene - se poate sa plangi si tu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ori n-ai citit, ori n-ai inteles ce ai citit.
    Nu am luat apararea nimanui. Doar am spus cum as vedea eu o dezbatere pe tema asfaltarii de la Crang. Daca ti se pare interesant un asemenea model de dezbatere, ia legile respective, citeste-le cu atentie, eventual vezi si alte cazuri similare si vorbeste cu oameni care lucreaza in domeniu (altii decat cei din Vrancea ca sa nu fie o abordare subiectiva). Apoi dupa ce ti-ai facut o parere da-o in piata. Va fi o opinie documentata.

    Eu nu am spus nimic de nici un interes public pe nicaieri. Dimpotriva am precizat ca drumul a fost asfaltat pentru vizita lui Geoana. Doar ca Geoana a calcat pe el o singura data, cand a venit in Vrancea. In rest acest drum va fi folosit de cei care circula zilnic pe traseul cu pricina.
    In ceea ce priveste explicatiile care se dau, parerea mea este ca mai intai sa va puneti voi de acord, politicienii, sa le dati corect si adevarat. Vezi explicatiile lui Basescu despre cazul Ridzi.

    RăspundețiȘtergere
  3. ipotentii tipa cat pot spre cei virili! ''violatorilor, poponarilor!'' si asa mai departe...
    sa asfalteze si altii de pot si sa faca un bine oamenilor !niste ipotenti ,(nici macar labagii ca n-au sula!)!!!!!!!!!!!!!

    RăspundețiȘtergere